Hogeschool UCLL bereidt jongste generatie voor op klimaatuitdagingen tijdens Toekomstmakerkamp

jul. 06, 2023

“Vindingrijkheid en creativiteit van jongeren hebben het potentieel om bij te dragen aan een duurzamere toekomst”

Hoe creëren we vandaag impact voor de toekomst? Rond die vraag werken 14 jongeren tussen 9 en 14 jaar tijdens het Toekomstmakerkamp van UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie (TWA) in Leuven. Dat STE(A)M-kamp is een samenwerking met Brightlab en staat volledig in het teken van de stad van de toekomst. Innovatieve ideeën en klimaatkennis stimuleren is dan ook essentieel: klimaatwetenschappers becijferden immers dat jonge kinderen tijdens hun leven tot zeven keer vaker geconfronteerd zullen worden met extreme, klimaatgerelateerde weerfenomenen dan hun grootouders[1].


De kampgangers leren meer over de impact die het veranderende klimaat op onze steden kan hebben, zoeken naar innovatieve ideeën om steden veerkrachtiger te maken en ontdekken hoe kleine veranderingen die we vandaag maken een positieve impact in de toekomst kunnen hebben. Een belangrijk onderdeel van het kamp is gefocust op klimaatsensibilisering: de kinderen stellen zelf een digitale climate game samen en maken een neonlichtbord met een klimaatvriendelijke tip op. Daarnaast worden de kinderen aangespoord om naar oplossingen te zoeken voor de stad van de toekomst. Daarbij programmeren ze een EV3-robot waarmee ze allerlei uitdagingen over ruimtelijke ordening op een thematische mat tot een goed einde moeten brengen.


STE(A)M-coach Amy Keuninckx: “Het is geweldig om jonge kinderen te zien openbloeien tijdens dit Toekomstmakerkamp. Op een laagdrempelige manier sporen we hen aan om na te denken over belangrijke maatschappelijke thema’s, zoals klimaatverandering en ruimtelijke ordening, en zoeken ze op een speelse manier naar oplossingen. De neonlichtborden zijn een creatief hoogtepunt waarbij de kinderen met veel aandacht aan de slag gingen. De vindingrijkheid en creativiteit van onze kampgangers staan met andere woorden centraal. Ze hebben het potentieel om bij te dragen aan een duurzamere toekomst.”


Noodzaak aan toekomstgerichte STE(A)M-activiteiten


Onder andere met dit Toekomstmakerkamp, maar ook haar andere workshops, zet UCLL TWA in op future proof activiteiten voor kinderen. Zo stoomt de academie kinderen vandaag klaar voor de uitdagingen van morgen en krijgen jongeren alle kansen om hun eigen talenten op het vlak van wetenschap en techniek te ontdekken.


TWA-teamcoördinator Pieter Van Leemputten: “We merken al een tijdje dat er een groot tekort is aan STEM-profielen in onze maatschappij. Bedrijven die op dagelijkse basis bezig zijn met STEM smeken om nieuwe medewerkers. De nood is hoog en met UCLL TWA proberen we ons steentje bij te dragen aan een bredere instroom van wetenschappelijke en technische profielen op lange termijn. In onze kampen leggen we de link tussen fun en STEM. In mijn ogen is dat essentieel om succesvol te zijn in onze missie!”



  [1] Bron: Wim Thiery et al., Intergenerational inequities in exposure to climate extremes. Science 374, 158-160 (2021). https://texmex.mit.edu/pub/emanuel/PAPERS/Thiery_etal_2021_Science.pdf

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
03 mei, 2023
Jong geleerd, is oud gedaan? 14 leergierige kinderen tussen 8 en 12 jaar duiken op woensdag 3 mei in de wondere wereld van robots. Ze programmeren hun robot helemaal zelf en gaan daarbij op een speelse manier te werk. Deze workshop is een kersverse samenwerking tussen de Techniek- en WetenschapsAcademie van Hogeschool UCLL en het lokaal bestuur Bertem. Spelen met robots Op woensdag 3 mei werd de bibliotheek van Bertem het speelveld van 14 kinderen en hun robots . Die dag stond er een inspirerende STE(A)M-workshop op het programma. Zo’n workshop wakkert de goesting in wetenschap en techniek aan bij jonge uitvinders, ingenieurs en technische specialisten in wording. Tijdens de workshop ‘ Dieren in nesten ’ leren de 8- tot 12-jarigen een LEGO SPIKE Prime robot programmeren en gaan ze daarmee allerlei leuke programmeeruitdagingen aan. En dat alles gebeurt binnen het brede thema van dieren en dierenverzorging. Kersverse samenwerking tussen UCLL TWA Leuven en lokaal bestuur Bertem De UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie, kortweg TWA, organiseert al meer dan 5 jaar vrijetijdsactiviteiten vol wetenschap en techniek, zowel op de eigen campus in Heverlee als op verplaatsing bij bedrijven, scholen en gemeenten. ‘We werken graag samen om onze STE(A)M-missie nog meer kracht bij te zetten ’, zegt Pieter Van Leemputten, teamcoördinator bij TWA Leuven. ‘We zijn ervan overtuigd dat je de passie voor techniek en wetenschap best op jonge leeftijd aanwakkert. We worden immers geconfronteerd met een groot tekort aan wetenschappelijke en technische profielen . Met onze activiteiten willen we natuurlijk graag ons steentje bijdragen, zodat de kans dat jongeren geprikkeld worden om later zelf voor zo’n studie of job te kiezen groter wordt.’ Het is de eerste keer dat TWA en het lokaal bestuur Bertem samen STE(A)M-workshops uitrollen . Yvette Laes, Bertems schepen van cultuur: ‘Bertem zet sterk in op toekomstbestendige activiteiten voor onze jongste inwoners. Daarom zijn we ook deze samenwerking met de UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie aangegaan. Onze bibliotheek vormt daarbij het centrum van bruisende nieuwe ideeën en persoonlijke ontwikkeling . En daar kunnen we natuurlijk alleen maar heel trots op zijn! Met deze nieuwe samenwerking zetten we STE(A)M op de kaart in Vlaams-Brabant.’
29 mrt., 2023
Isabelle is sinds vorig jaar als enthousiaste STE(A)M-lesgever in ons team te vinden. Ze is gepassioneerd met wetenschap bezig, heeft haar eigen onderneming en is altijd te vinden voor een goede babbel. Wil je weten hoe zij haar tijd bij UCLL TWA tot nu toe heeft ervaren? Lees dan zeker hieronder verder 👇. Isabelle, kan je je kort even voorstellen? Wie ben je, wat doe je? Ik ben Isabelle François, bio-ingenieur van opleiding en mama van twee zoontjes. Sinds vorig jaar ben ik ook coach in mijn eigen praktijk Bright Star Coaching, waar ik gezinnen ondersteun waar hoogbegaafdheid speelt. Ik geef ook les natuurwetenschappen bij Spring-Stof én workshops voor de UCLL TWA. Een heel gevarieerd en leuk pakket dus! Waarom heb je ervoor gekozen om de activiteiten van TWA Leuven te ondersteunen? Ik zag de vacature toevallig langskomen en was nieuwsgierig geworden. Het is één van mijn passies om de liefde voor wetenschap door te geven, en hoe kan dat beter dan toffe workshops te geven rond STE(A)M? Is er een bepaalde activiteit die je begeleidde die je is bijgebleven? Waarom? Ik heb een reeks sessies begeleid bij kinderen van 4 en 5 jaar. Op het programma stond onder andere zelf een visje zagen. Ik moet toegeven dat ik het heel spannend vond om een bende van hevige kleuters met échte zagen aan de slag te laten gaan. Maar ze namen het heel serieus en aan het einde had iedereen een visje én nog al zijn vingers! Zou je anderen aanraden om ook STE(A)M-lesgever te worden? Waarom wel of waarom niet? Als je iemand bent die ervan houdt om met kinderen aan de slag te gaan, op een manier die misschien niet helemaal in de klas kan… Als je een liefde voor wetenschap wilt aanwakkeren… als je oogjes wilt zien blinken omdat een uitdagend project tot een goed einde werd gebracht… Dan zéker JA! 
22 feb., 2023
Pieterjan is een jonge zelfstandige ondernemer die vol enthousiasme met techniek en wetenschap bezig is. Sinds kort mochten we hem ook met enige trots als STE(A)M-lesgever bij UCLL TWA verwelkomen. Maar wat doet hij juist bij TWA? En wat zijn zijn ervaringen met onze STE(A)M-activiteiten? Hij legt het je graag in geuren en kleuren uit! 
Share by: